Strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Wyłączenie cookies
może powodować utrudnienia podczas przeglądania strony internetowej. Więcej w Polityce cookies x

Kontrast: 

Wersja zwykła Wersja kontrastowa

Nowe pojazdy elektryczne w Spółce z dofinansowaniem z NFOŚiGW  strzalkaStrona główna

Nowe pojazdy elektryczne w Spółce z dofinansowaniem z NFOŚiGW  

29.11.2021

Nowe pojazdy elektryczne w Spółce z dofinansowaniem z NFOŚiGW

 

Flota pojazdów samochodowych w Spółce “Wodociągi Słupsk” wzbogaciła się o dwa nowe pojazdy z napędem elektrycznym marki Nissan E-NV 200.

Zakup samochodów został dofinansowany z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu wspierającego rozwój elektromobilności „e-Van” kwotą 70 000 zł. Łączna wartość zakupu wyniosła 260.244 zł.

Pojazdy charakteryzują się stosunkowo dużą pojemnością akumulatorów 40 kwh w stosunku do ładowności (641 kg) i przestrzeni ładunkowej (4,2 m3). Zasięg pojazdów według normy WLTP szacowany jest na 200 km. Ze względu na potrzeby transportowe Spółki taki zasięg jest wystarczający, pojazdy obsługują miasto Słupsk i gminy ościenne.

Wymagania Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych nakładają na przedsiębiorców świadczących usługi publiczne obowiązek modernizacji floty. Ustawa przewiduje, że do końca roku 2021, udział pojazdów elektrycznych lub z napędem gazowym (CNG lub LNG) powinien wynosić do 10%. Do końca roku 2024 udział tych pojazdów powinien osiągnąć wartość co najmniej 30%. Obecnie stan floty pojazdów samochodowych w Spółce wynosi 38 jednostek w tym 6 z napędem elektrycznym, procentowy udział pojazdów elektrycznych wynosi więc ponad 15%. Planowane jest dalsza modernizacja floty i osiągnięcie poziomu nie mniejszego niż 30%, co oznacza konieczność wymiany 6 pojazdów konwencjonalnych na pojazdy elektryczne lub gazowe (CNG).

Dotychczasowe doświadczenie z użytkowania pojazdów elektrycznych pozwalają stwierdzić, że pojazdy te charakteryzują się niskimi kosztami eksploatacyjnymi i bardzo małym współczynnikiem awaryjności (jedna awaria). Biorąc pod uwagę, że Spółka produkuję energię elektryczną pochodzącą z kogeneracji i fotowoltaiki, można powiedzieć, że pojazdy  ładowane są „własną energią”. Również koszty serwisu i obsługi pojazdów są niższe o około 50%, w związku z brakiem oleju silnikowego, układu dolotowego, wydechowego oraz wszystkich elementów ekologicznych wymaganych dla silników spalinowych takich jak DPF AdBlue  oraz katalizatorów spalin.